Bewonerscommissie     De Leeuwenborgh
e-mail
mail@bc-deleeuwenborgh.nl

 NOTULEN VERGADERING  “VAN ‘t HOF” en “BC-DE LEEUWENBORGH”

 

Datum :                     13 juni 2014

Locatie:          Kantoor Van ’t Hof Rijnland, Hogeweide 462 te Utrecht  

Tijdsduur:                 11:15 – 14:45 uur

Aanwezig:      Beheerder Dag Hammarskjöldcomplex, Van ‘t Hof Rijnland

                                 Dhr. Ralph de Bruijn (RB), financieel directeur

                                 Dhr. Mario Netten (MN),     technisch Manager

                      Bewoners Commissie (BC) De Leeuwenborgh

                                Paul Zwikker (PZ),               voorzitter

                                Hans Corporaal (HC)            secretars

                                Wim Oosterveen WO)          lid technische zaken

 

Een lijst van agendapunten zoals opgesteld door de bc-De Leeuwenborgh, later aangevuld met een aantal nog niet behandelde punten, zoals ingebracht door respectievelijk dhr. de Bruijn en dhr Netten.Deze agenda wordt punt voor punt besproken.

Huurverhogingen per 01 juli 2014.

RB geeft een toelichting op de wijze waarop de wettelijk toegestane en gehanteerde huurver-hogingen tot stand zijn gekomen. De verschillen in percentage komen voort uit de hoogte van de huur, zoals deze was ten tijde van het tekenen van de huurovereenkomst. Indien op dat moment de (kale) huur beneden de liberalisatiegrens (vrije sectorgrens) lag, mag wettelijk een huurverhogingstoeslag worden toegepast, welke hoger is dan de toegestane inflatiecorrectie. Daarboven mag dan ook nog afhankelijk van de hoogte van het huidige inkomen van de huurder een extra verhogong worden toegepast. Deze verhogingen zijn echter wel gemaximeerd zoals geniemd in de wettelijke voorschriften.

PZ laat weten dat er in het verleden (in zijn herinnering in 1996) voor alle toenmalige bewoners een algemene huurverlaging is geweest van ca. HFl 100,=/maand omdat er te veel appartementen leeg stonden. Nieuwe bewoners konden daardoor een aanvangshuur tegemoet zien die mede was gerelateerd aan deze huurverlaging. Ondanks het feit dat Generali altijd meedeelde dat de te verhuren appartementen zg. “vrije vestigingswoningen” waren, bleek dit voor de nieuwe huurders in werkelijkheid niet altijd correct te zijn..

Het verschil voor nieuwe bewoners was in een aantal gevallen slechts minder dan 5 (vijf) gulden, maar het resultaat is wel dat nu deze bewoners een huurverhoging moeten betalen van 4 -6,5% (i.p.v. circa1%) terwijl ze inmiddels al jaren een huur betalen die ruimschoots de grens voor sociale huurwoningen te boven gaat. De bc-commissie bendrukt dat dit zeker geen kwestie van opzet geweest kan zijn van de kant van Generali, maar vindt dat deze wel onzorgvuldig is geweest, waarvan bewoners nu de dupe worden.

RB zal zich sterk maken bij Generali voor een correctie van de voorliggende huurverhoging en zelfs zonodig middels een “testcase” de zaak voorleggen aan de huurcommissie.

Eventuele verhogingen van servicekosten niet doorvoeren anders dan na overleg met de bewonerscommissie (namens de huurders)

Akkoord.

Voor het behandelen van de vuilcontainers en controle/reparatie lichten zal € 200,=/maand beschikbaar zijn, onder aantekening dat de wijze van betaling nog moet worden vastgelegd.

Tijdige betaling van personeel dat werkzaamheden uitvoert die worden betaald uit de servicekosten

Akkoord

Facturen worden, standaard betaald binnen 30 dagen na ontvangst.

De algemene voorwaarden voor glasbewassing zullen worden overhandigd aan betrokkenen

De rekeningen voor het tuinonderhoud dienen rechtstreeks bij Van’t Hof te worden ingediend.

Liftonderhoud en onderhoud hydrofoor behoren ten laste verhuurder te komen.

RB. Legt uit dat dit in principe correct is, doch dat indien in het servicecontract met de firma een 24 uurs beschikbaarheid voor het verhelpen van liftstoringen is opgenomen, 20% van de contractprijs mag worden doorberekend naar de servicekosten van de huurders.

Met terugwerkende kracht (waar van toepssing) zal een correctie op de servicekosten van de bewoners worden toegepast.


Bereikbaarheid en afhandeling correspondentie van/naar Van’t Hof R.laat te wensen over.

RB laat weten dat het om een paar incidenten ging en dat beide onderwerpen in de toekomst meer aandacht zullen krijgen


Financiele tegemoetkoming kosten bewonerscommissie

RB. Er zal een bedrag van € 6,= per appartement (bewoond of onbewoond)/per jaar beschikbaar worden gesteld aan de bc.
 

De kosten voor parkeerplaatsen“binnen”en“buiten” zijn onduidelijk en een huurverhoging voor alle parkeerplaatsen van € 2,= per maand,  enkele jaren geleden om “sociale redenen”, is bij gewijzigde omstandigheden nooit teniet gedaan. 

RB De bezetting van de parkeerplaatsen “binnen” is (nog) niet in kaart gebracht.

WO en MN zullen zorgen dat dit op korte termijn gebeurt waarna het (financiële) parkeer-beleid nader zal worden bezien.

 

De situatie in verband met vervanging van kapotte kranen, reparatie van defecten in huis door slijtage, ontstoppen afvoerleidingen, etc. is voor veel bewoners erg ondoorzichtig

MN als technisch manager van Van’t Hof, zal in principe de beoordelaar zijn of reparaties, vervanging van kranen, deuren, keukenkastjes, wastafels, aanrechten, WC potten etc. noodzakelijk zijn door bv. ouderdom (slijtage) of eventueel veroorzaakt zijn door verwijtbare schuld/nalatigheid van de bewoner.

Structurele gebreken zullen altijd door de beheerder namens Generali worden vergoed.

“Verborgen” gebreken zullen de eerste 3-6 maanden na de start van de bewoning eveneens worden gerepareerd en vergoed.

Verstoppingen in de waterafvoer veroorzaakt door constructiefouten in de afvoer zijn in principe voor de eigenaar.

Bij twijfel “schuld” bewoner/eigenaar kan een videocontrole van de  afvoer uitkomst bieden. Wanneer echter blijkt dat de huurder de verstopping zelf heeft veroorzaakt, komt ook de videocontrole voor zijn rekening.

In twijfelgevallen of bij twistpunten, zullen beheerder en bewonerscommissie in gezamenlijk overleg tot een oplossing trachten te komen.